Tuesday, January 8, 2008

"Bahasa Melayu" Nana..

Rasa nya mcm dah lama x belajar BM. Sem ni, nana amik subjek "Bahasa Melayu Lanjutan". Sjak dua tahun yg lalu, ini adalah satu2nya subjek Nana yg d ajar dlm bahasa melayu. Nana rase, mcm dah hilang segala pengetahuan Nana. dulu, mmg Nana bangga dgn bahasa Nana. Sentiasa dpt A utk sbjek BM, x penah score bawah 80. Tatabahasa? esei? Peribahasa? Petik jari je .. tengok sebelah mate je, sume leh jawab.

Skang ni, Nana terkebil2 je dlm kelas BM. Kata majmuk, kata sendi .. ntah apa benda. Nana dah lupa .. Peristiwa 13Mei.. Nana xtaw ape2. Org2 cina naik lori, bawak penyapu utk usir org melayu.. pun Nana xtaw apa2. Cikgu xbagi guna pkataan inggeris langsung.

Scene 1 :

Kak D.D : Cikgu, selalunya kalau kite nk start ayat ..
Cikgu : Kite nk MULAkan ayat.

Scene 2 :

A fren : Cikgu, dalam group kite org ..
Cikgu : Dalam KUMPULAN.
A fren : Maaf. Dalam kumpulan kita org ...
Cikgu : Dalam kumpulan KAMI.

Ah, minggu depan ada presntation. Cikgu nak bahasa baku. Bahasa formal. tiba2 Nana rasa gugup, xpenah Nana rasa mcm nie .. Rasa mcm susah sgt nak buat ayat. pening kepala cari ayat. Kalau dulu xade masalah nak buat ayat "power" dalam esei, skang otak mcm dah stuck. Kawan Nana kata, mungkin dah biasa present dlm bahasa inggeris agaknya? Bila Nana pk balik.. mungkin jugak. Bukan nk meninggi diri, tp spnjang dua tahun kt UIA ni, ntah da bape puluh presntation Nana wat (especially in Oral Comm class), sume nye mmg best. Lecturer salu puji Nana n Syasya. Skang, mcm tetibe je nk bahasa baku BM ..

Nana teringat effa ckp : Saye dengan rendah dirinya ign memberikan pendapat. Pada hemat saye, hal ini berlaku kerana menteri kite terlalu baik hati, terlalu bertoleransi. Apa sahaja yang d gesa oleh bangsa Cina dan India akan segera dilaksanakan. Skarang, istilah bahasa melayu pula mahu ditukar ke bahasa malaysia. Hanya kerana digesa bangsa-bangsa lain, Pak Lah sendiri seolah-olah tunduk dengan mereka. Hanya Dr. M yang berani memberikan pendapatnya secara terbuka, yang mana pada pandangan saya adalah asas utk menjadi seorang pemimpin. Bla bla bla ...

Syasya kate : Bile la sya nk boleh ckp macam tue..

Uh .. xpe, ade lagi seminggu. Kena war brainstorming. Yeah!!!

3 comments:

3-Nie said...

camtu sekali lecturer nana? lect 3ni sempoi2 je. best, baik plak tu. cikgu zuber nme dye.

ala, mne de org ckp gne ayat skema. cikgu kitorg ley consider je ayt2 perbualan. jom tukar section 3ni.

NaNa PynkFaery said...

haha, kalo nk taw, lecturer kite same la! die mmg best. nana suke g kelas die.
cume takot la type presentation nnt.
maybe nana jd takot sbb ade bebudak yg pandai ckp bhs melayu baku dlm kelas.
rse mcm diri ni x tawu ape ape..

Aamir said...

alamak skemanya lect tu ... hahaha skit xleh blah ... xpnah lg jmpa ckgu/lect cmni ... one in a million