Wednesday, June 4, 2008

(=^^=)

Kawan-kawan, Nana baru habis exam, dan Nana boleh jawab dengan baik tadi. Jadi, mood Nana sangat baik sekarang.

Satu soalan utk kawan-kawan. Setujukah anda dengan pepatah “guru ibarat lilin”? Sebelum teruskan pembacaan entri ini, Nana ingin menjemput rakan-rakan sekalian ke entri yang bertajuk Memang Bukan Lilin. Dah habis baca, sila pulang semula ke sini ^^!!
Nana xtaw apa pendapat rakan-rakan sekalian tentang entri tersebut. Tapi Nana sangat bersetuju dengan apa yang ditulis blogger tersebut.

---

Baru-baru ini, Nana terbaca satu entri, tulisan seorang guru, yang mengaku dirinya lilin. Itu pendapat dia, biarlah. Nana pun meninggalkan satu komen utk entri tersebut. Nana menyatakan pendapat Nana yang sememangnya tidak bersetuju dengan pepatah tu. Sebab insan sehebat guru, takkan lah disamakan dengan lilin yang padam ditiup angin, dan akhirnya berkubur dalam tong sampah.

Apa reaksi si penulis? Kawan-kawan boleh lihat di bawah.

Image Hosted by ImageShack.us

Komen Nana :

Macam ni ke cara seorang guru melayan orang lain yang berlainan pendapat?

Takkan lah hanya kerana pendapat Nana xsama dengan pendapat guru tersebut, Nana digelar pengkritik tak berilmu pula?


Kesimpulan Nana setelah membaca apa yang ditulis oleh si penulis di tagboard Nana :

Nana bersyukur, sebab walaupun Nana jauh lebih muda dari si penulis, Nana tahu pemikiran Nana lebih matang.

Sekian.

14 comments:

Unknown said...

entri yg matang, i like it.

pedulikan apa yang guru tu kata.
mungkin dia kurang keyakinan diri.
jadi bila awak bagi pendapat yang tak sama dengan dia, dia anggap awak mengutuk dia. mungkin la.

Anonymous said...

Alhamdulillah..

S.Azeem Ong said...

salam.

bnyk berlaku di blog Nani one-chan pasal entry 'MEMANG BUKAN LILIN' dan sy juga dh baca entry cik rhea.


bkn nk memihak kpd sesiapa tetapi,

1) guru bukanlah lilin.

2) org zmn dulu menggunakn perumpamaan 'lilin' mgkn sbb lilin lah yg tlg kita menerangi kegelapan, even skrg bila TNB merajuk, lilin lah yg tlg kita.

3) tapi ianya jadi kurang releven krn lilin adalah benda yg 'pakai buang' in other words, it is forgotten once it is worthless.

4) sy masih ingat guru yg mengajar sy since skolah rendah, skolah menengah, dan lecturer d U. guru saya bukanlah 'pakai buang'.

5) mungkin cik rhea ketika menaip Cbox itu dlm keadaan kurang baik dan terlalu mengikut perasaan. so mari kita maafkn cik Rhea.

6) Manusia Hilang Pertimbangan Apabila Dipengaruhi Oleh Emosi.

7) happy bday fina-chan. ^^


*peace*

Bayang said...

wah entri yang memang best! ... sebenarnya dari dulu lagi aamir dgn member2 sperjuangan fikirkan pasal ayat guru umpama lilin tu cam x sesuai ... ya la dari boh lilin baik letak lampu kalimantang ja ... tapi tu masa zaman jahiliah lagi la ... masih kekanak-kanakan

rasanya mungkin orang tu tercabar egonya bila kak komen camtu kat dia ... ya la ada gak orang kat dunia ni yang jenis ingat apa saja yang keluar dari mulut dia semuanya benar2 belaka ... jadi pa2 pon harap kak sabar dengan karenah orang camni ...

Anonymous said...

Aslmkm..

Untuk yagami --> ayat awak: pedulikan apa yang guru tu kata.
mungkin dia kurang keyakinan diri.

apa yang saya kata? boleh beritahu?

Untuk encee_subzero --> knp nak maafkan saya? saya ada buat salah pada sesiapakah? Saya cuma tulis, kalau Nana tak suka apa yang ada dalam blog saya, tak perlulah dia baca.. salahkah? Kakak dia pun tak suka buku Ayat-ayat Cinta dan dia tak nak baca buku tu..sama kan maksudnya?

Untuk Nana --> link saya ada di sinikan? Tapi tak menjadi masalah pun kalau Nana tak mahu mengaku yang Nana tahu link blog saya.

Untuk Aamir --> ayat awak: rasanya mungkin orang tu tercabar egonya bila kak komen camtu kat dia
hehehe.. gelak saya baca..awak tahu apa yang Nana komen? Maaflah, saya tak suka memandang rendah pada sesiapa pun..Nana merendah-rendahkan rakan-rakan saya.. sebagai seorang sahabat yang mengutamakan nilai persahabatan, saya tak akan pernah benarkan perkara itu berlaku..tak mengapa kalau awak tak faham.

Untuk semua, Nani, Nana & rakan-rakan kalian --> Mengapa lirik lagu yang ada pada entry saya tu yang dipertikaikan? Saya letak lirik lagu tu di situ sebagai menghormati ia adalah lagu wajib untuk Sambutan Hari Guru semenjak dahulu..semasa saya masih bersekolah..semasa saya menjadi guru pelatih di institut perguruan.. dan sehingga kini saya telah pun manjadi seorang guru terlatih di sebuah sekolah rendah..

Kalau kalian ingin sangat tahu pendapat saya tentang 'GURU UMPAMA LILIN' ni, insya'Allah dalam waktu terdekat, saya akan tulis satu entry khas untuk tajuk ini..jangan pula kata nanti tak tahu link ke blog saya..

Wassalam.

Nana Mint Lee said...

2 rhea :
jgn la salah faham~~ saya balas apa yg cik rhea ckp d tagboard tu SEBELUM saya baca komen awak. jadi masa tu, saya memang x tahu link awak. saya bukan sengaja xmengaku, memang sy xtaw masa tue. skang saya taw. nnt, sy akan g melawat.

2 yagami n aamir ^^ :
dah la, kita lupakan saja perkara ni. kan ada byk lagi perkara best yg nk d sembangkan ^^.

2 en. beliau :
tQ 4 ur wish! marilah kita bersama-sama tutup topik lilin ni. dah x menarik utk d bincangkan. kalau ada topik best2, cpt lah tulis, nana nk g komen, hehe.

Nana Mint Lee said...

2 rhea (again) :
aamir bukannya x faham.
dia cuma x ikot perkembangan kjadian ini dari mula hingga tamat (skarang dikira tamat lah~ penat la ckp pasal lilin). kalau nk komen pasal merendah2kan manusia ni, makin panjang cerita ni berlarutan, sbb spanjang kes lilin ni berlangsung, berpuluh dah manusia saling merendah-rendahkan manusia lain. jd, stop kat sini sajalah. Nana mintak maaf sbb komen nana trhadap entri lilin cik rhea turut menyumbang kepada 'kemelaratan' kes lilin ni. dan ttg komen en. emcee utk maafkan cik rhea, dia bukannya refer kpd ayat xsuka, xperlu baca.

2 all (sape2 lah~) :
jgn la cerita pasal lilin (dan apa2 yg berkaitan dgn kes lilin tu)lagi. jom ckp pasal kenaikan harga minyak pulak.. (=^^=)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

cikgu rhea nak sy beritahu?
mula-mula, ada pembetulan. bukan apa yg cikgu rhea KATA. tapi apa yg cikgu rhea TYPE. sy cuma nak Nana pedulikan bila cikgu menggelar dia tak berilmu (walaupun awak tulis "saya tak suka memandang rendah pada sesiapa pun"). itu saja.

sebagaimana yg ditype cikgu rhea di tag, yg mnjemput nana dan sapa entah lagi sorang tu untnk mmbaca entri cara-cara mengkritik dalam islam, semoga entri itu dimanfaatkan sepenuhnya oleh semua pembaca, nana (spy berhati2 bila memberi komen di masa akan datang, agar lebih bersopan. bkn semua org boleh terima cara kita) dan juga kpd cikgu rhea sendiri (agar tak menggelar org lain tak berilmu lagi di masa akan dtg, biar kpd musuh sekalipun).

oleh kerana nana pun dah tamatkan "kes lilin" ni (ape punye name kes ni, nana?"). maka saya pun nk tamatkan jugak la. apa-apa yg saya komen di sini, yg menyakitkan atau menyinggung perasaan cikgu rhea, sy mintak maaf banyak-banyak.

p/s:happy birthday,Nana-chan!

S.Azeem Ong said...

@cik rhea

maaf atas salah faham sebelum ini.

- tapi sila ingat, pabila kata2 seseorg dipertikaikn oleh pihak lain, sama juga erti terdapat masalah dlm kata2 tersebut.
- kayu ukur kita bukannya pada blog cik rhea tetapi pada Cbox cik nana yg telah di-post oleh cik rhea. jika anda berpegang pada konsep 'kalau x suka baca sila jgn baca', maka jgn lah post sebarangan di Cbox org lain.
- dan x salah pon kalau nak maafkn sesama manusia terutamanya sesama kita umat Islam.
- tiada dendam peribadi. harap ianya settle. mari kita tutup kes LILIN ini. Wallahualam

p/s: tambahan. antara ayat lazim yg slalu sy gunakn adalah 'dimaafkn'

*peace*

Max J. Potter said...

kanda tidak mahu ulas panjang. kanda akan beritahu dinda nnt apa masalah core isu ini. kanda sudah menemuinya. hehe.

dinda, kita kenal hati budi masing-masing. org tak kenal kita taktau kita sapa. accepting someone memerlukan recognition pada hati budi, dan bukan semua org recognize hati budi kita.

mari kita..buat apa yg patut. adeh.

Nana Mint Lee said...

2 k.nani :
saya sgt lah bersetuju!

Syukri Shairi said...

Tak perlulah saya perkenalkan saya sbg seorang yg neutral. Tapi menggelar orang lain sbg tidak berilmu adalah melampau.

You're not entitled the right to say that to others, not even when you're the smartest ass in the world. All knowledge belongs to God, every good Muslim knows that.

She can criticize you back, lambaste you back, yes. But NOT to say that you're a critic that has no knowledge.

Salam. (:

Nana Mint Lee said...

2 Syukri :
Reply ini mmg sangat lambat, dah lebih setahun. Nana baru saja baca hari ni~ >.<

Terima kasih :)
Your comment made me feel better ^^