Tuesday, September 4, 2007

kepupusan penyu dan amaran pak lah

Image Hosted by ImageShack.us



Baru-baru ini, Nana terbaca sebuah akhbar mingguan. Tak perlu lah Nana nyatakan nama akhbar tersebut, sekadar tidak mahu mengaibkan mana-mana pihak. Akhbar tersebut dengan bangganya mempromosi penjualan telur penyu di Terengganu. Hebat kan? Berita yg di tulis itu seolah-olah tidak memahami sensitiviti mengenai hak penyu utk bertelur dan menetas. Bahkan, berita itu sememangnya mempromosi Pasar Payang di Terengganu sebagai lokasi utk membeli telur penyu yg kini kian terancam dek tindakan bodoh sedemikian.

Sudah lah tak berperikemanusiaan, jahat pula tue. Mana x nya, rata-rata para penjual d Pasar Payang tue mendakwa bahawa telur penyu yg mereka jual adalah telur penyu yg d import drpd Filipina dan Sabah. Sedangkan di atas tiap2 bungkusan telur penyu tue terpampang dengan jelas bahawa telur tersebut dr Terengganu, gred B. malah ada wartawan dr akhbar laen yg mengesahkan masih ada telur penyu Terengganu yg di jual d pasar tersebut. Lagi nk tipu? Pegi mampos la sume pembunuh penyu ni. Tak guna nk menipu lagi, d jamin masuk neraka jahanam.Berbalik dgn penulis berita bg akhbar yg Nana nyatakan td, adakah dia langsung xtaw mengenai kepupusan penyu, hebat sgt promote telur penyu sana sini. Kalau dia x bodoh, mungkin editor akhbar tue yg bengap? Hidup d planet marikh agaknya, smpai xtaw masalah kpupusan haiwan d Malaysia ni. Masalah kepupusan penyu mmg makin serius. Sbb tue persidangan “Inisiatif pemuliharaan Penyu Marin Bellagio ; Perancangan Strategik Jangka Panjang Pembiayaan Pemuliharaan Penyu Belimbing Pasifik” d adakan di Kijal Terengganu baru2 nie. Tapi, ape yg pasti, sume usaha ni pasti sia2 selagi kerajaan negeri Terengganu terus menerus membutakan mata dan memekakkan telinga mengenai penjualan telur penyu secara besar besaran d negeri tersebut.

Ada sorang kawan Nana ni, asal ganu lah. Die kate yg makan telur penyu ni dah lama d amalkan d ganu sane. Dah mcm budaya dah. Tolonglah, budaya tue kalau menjahanamkan makhluk Allah, x payah la d teruskan. Mende kecik mcm tue pon x boleh pk ke. X de otak ke hape ni. Banyak sgt faktor yg menyumbang ke arah masalah nie, rakyat ganu sendiri yg x nak berfikir baik buruk budaya yg d amalkan (mungkin bukan semua, tp majority mmg suka makan telur penyu, kalau x, kedai yg menjual telur penyu xkan wujud!!), makan mende2 yg x perlu (mati ke kalau x mkn telur penyu), kerajaan Terengganu yg x ambil peduli masalah dlm negeri, ntah ape yg d sibukkan! D tambah dgn editor akhbar dlm negara yg x peka dgn sensitiviti masalah negara, publish sume artikel sesuka hati. Kenapa banyak sgt org bengap, lembap, ade otak tp x nak pk wujud dlm dunia ni?? Nana ade bace dlm satu magazine, Pak Lah bg amaran pada penulis2 blog internet, jgn tulis pasal politik, kutuk kerajaan, sebarkan fahaman baru, jgn wujudkan propaganda.. bla bla bla. Sudah lah, sbelom bg amaran tue tgk kiri kanan dulu. Kalau dah banyak sgt org bengap membutakan mata, memekakkan telinga, tgn penulis blog pon nk d kudungkan? Nana akan tulis ape yg Nana nak! Ini kenyataan, fakta! Sebab wujud org2 yg bengap2 ni la masalah sume x leh selesai! Terus membunuh penyu yg x berdosa!

5 comments:

Hanna J. Potter said...

ramai yg begitu tak best di malaysia ni yg cuba menghalang pembiakan bloggers melayu di internet. ni adalah tak patut sama sekali!! kita penulis bebas. memang mata pen lebih tajam dari mata pedang, tapi kita guna keyboard, apa masalahnya? kan??

tak faham.

cerita penyu ni pulak. apa masalah orang-orang terengganu yg suka makan telur-telur kesian yang sepatutnya jadi penyu tu? memang tak matilah kalau tak makan. pemikiran depa terlalu sempit. memang kita pun tak faham mindset depa, entah-entah depa pun ada alasan sebab apa suka sangat makan. tapi kalau kita tak makan b*bi kerana benda tu haram, tak bolah ka kita tak makan telur penyu kerana kesian?

kalau anak kita kena baham harimau, satu kampung keluar bunuh kucing besar yang tak berdosa tu.

tapi telur penyu, yang belum sempat jadi baby tu? ada satu kampung keluar bunuh orang yang makan? mana ada. sebab semua makan. j*h*n*m.

sebenarnya, benda ni simple. budak kecik pun boleh fikir. kalau penyu yg menetas pun belum tentu semua survive, ditambah lagi mangkuk-mangkuk ayun duk makan pulak telur depa..apa jadi? rasanya orang-orang yang makan tu tak boleh fikir kot. bengap. bukan darjah satu. tua-tua dah. tapi manusia ni, kelebihan kita ialah kita boleh buat keputusan, kita boleh buat pilihan. 'SAYA MERDEKA BILA SAYA BEBAS BUAT KEPUTUSAN!' yea right.

kita bebas nak makan ka dak. pilihan kita. sama macam perokok. tau dah merokok tu berdosa. bunuh orang. tau dah merokok tu penuh jin-jin menumpang makan asap. tapi pilihan di tangan depa. nak bunuh orang ka, nak makan kongsi dengan jin ka, salah atau betul, kalau hati kata nak buat, depa buat. betui dak?

orang-orang macam ni, susah nak diubah cara depa berfikir, sebab budaya depa macam tu. budaya la sangat. ada budaya yang kita kena preserve, ada yang tak perlu, budaya membunuh telur-telur penyu ni salah satu daripadanya lah.

tolonglah. semua benda dalam dunia ni kena ada had. tapi kebodohan pelahap-pelahap telur penyu ni dah melebihi had yang tak pernah ditetapkan. apa jadi dengan malaysia kita, kalau ada satu negeri yang tak reti limitkan kebengapan penduduknya?

mari kita fikir dan tulis lagi, ya?

ni bukan isu kenegerian. but it's your bad luck, terengganu people (certain people), for not being able to THINK!

i don't think it's that hard. but then again, is there anyone else to be blamed if they were born dumb?

NaNa PynkFaery said...

"i don't think it's that hard. but then again, is there anyone else to be blamed if they were born dumb?" <-- nk tergelak baca ayat nie. lg, i lyk the istilah "pelahap telur penyu"!! mmg la depa suma ni kebuloQ telur penyu.

aduh, panjang skali ya comment tuanku? (terketar2, x brani panggil tuan hamba lg).

Senaka Ryu said...

ko ni betol2 bekap penyu, mcm penyu tue anak sendiri pulak. mak ai, bapak panjang komen hanna j potter ni. skali tengok korang ni mcm adik bradik le pulak. pencinta binatang ye!

Hanna J. Potter said...

kepada encik senaka, kalau betul kami adik-beradik apa awak nak buat? hehehehehehe...

NaNa PynkFaery said...

hua hua. sein, cik hanna j. potter ni kakak nana lah!